Duurzame doeners die het maken

Leerlingen krijgen les in groen en natuurinclusief vormgeven

Leerlingen krijgen les in groen en natuurinclusief vormgeven bij Het Groene Huis

Het Groene Huis in het Park Schothorst is de ontmoetingsplek voor Amersfoorters met een groen hart. Voor het voortgezet onderwijs biedt de locatie informatie en ondersteuning bij projecten over duurzaamheid, landschap en natuur. De perfecte samenwerkingspartner dus voor de groene vmbo-school Yuverta.

De afgelopen maanden werkten leerlingen aan een ontwerp voor een duurzaam gebouw. Dit zijn bijvoorbeeld een bibliotheek, café of schoolgebouw. Groen docent Karine Tijink inspireert en motiveert haar leerlingen in de lessen om duurzaam te denken, te ontwerpen en te doen. Extra ideeën voor duurzaam ontwerpen kregen de leerlingen tijdens een bezoek aan Het Groene Huis.

Duurzaamheid en groene vormgeving

Tijink: “Leerlingen volgen bij Yuverta het vak Duurzaamheid. Ze leren tijdens dit vak hoe je samen met de natuur leeft, in plaats van de natuur alleen te gebruiken. Samen leren is hierin belangrijk. Zo gaan we naar Het Groene Huis om te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is om duurzaam en natuurinclusief te bouwen. Een voorbeeld van natuurinclusief bouwen is ruimte vrijmaken voor planten, vogels, vleermuizen en insecten. Denk aan een groen dak en nestkastjes in de gevels van huizen.”

“De leerlingen zijn in dit project architect van hun eigen duurzame gebouw. Ze hebben ideeën verzameld, onderzoek gedaan, moodboards gemaakt en vervolgens hun gebouw ontworpen. De laatste stap is het maken van een maquette.”

 


Waarom is les krijgen in Duurzaamheid belangrijk?

De identiteit van Yuverta is groen. Dat betekent dat leerlingen op onze school les krijgen in groene praktijkvakken. We hebben veel aandacht voor natuur en milieu, gezonde voeding en duurzaamheid. Onderwerpen die steeds belangrijker worden in de maatschappij én waarin goede vakmensen nodig zijn.

Tijink: “Bij het vak Duurzaamheid werken we ook aan een upcycling project,” verteld Tijink. “Je kunt bijvoorbeeld oude schoenen nieuw leven inblazen door ze te pimpen. Ook van oude spijkerbroeken kun je nieuwe dingen maken. We stimuleren de leerlingen creatief bezig zijn met het ontwerpen en uitvoeren van hun duurzame plannen.”

“Vanuit Het Groene Huis leren we ook over de biodiversiteit in de stad en gaan we aan de slag met een informatiebord over de biodiversiteit rondom om onze school.”

Expositie Groene kamers

Eind maart presenteren de leerlingen hun groene, duurzame ontwerp bij Het Groene Huis. De beste maquettes worden geëxposeerd bij Het Groene Huis.