Begeleiding en voortgang

Lees hier meer over de begeleiding op onze school.

Je eerste aanspreekpunt is altijd je mentor. Hij of zij kent jou goed en je kunt bij je mentor met al je vragen terecht. Als je hulp nodig hebt bij problemen, dan kun je via je mentor hulp krijgen. Daarnaast hebben wij een team van deskundige mensen, onze trajectbegeleiders. Zij kunnen je verder helpen.


Sommige leerlingen hebben moeite met contacten en sociale interactie. Voor deze leerlingen bieden wij SoVa-trainingen. Hierin leer je beter omgaan met sociale situaties waar je moeite mee hebt. Je leert je beter aan te passen aan de omgeving waardoor je meer grip krijgt op sociale situaties en jouw eigen rol daarin.

Heb je moeite met lezen of schrijven? Dan heb je misschien dyslexie. Er zijn speciale testen om dit te onderzoeken. Als dyslexie is vastgesteld, is dat vaak al op de basisschool ontdekt. Voor ons is het belangrijk om te weten of je dyslexie hebt, want dan kunnen we je beter helpen en er extra op letten bij je schoolwerk, huiswerk, toetsen en zelfs je examen. Je krijgt dan bijvoorbeeld extra tijd, een tekst met een groot lettertype (alleen in de onderbouw) of de tekst via een koptelefoon. Wij bepalen samen met jou wat voor jou de beste ondersteuning is.

Leerlingen die in aanmerking komen voor LWOO worden geplaatst in een vmbo-basis klas, en zitten in een kleine theorieklas van 14-16 leerlingen. Andere (praktijk)vakken volgen ze in een klas met daarin leerlingen van verschillende niveaus, dus ook met kader- en GL-leerlingen.

Als je moeite hebt om voldoende resultaten te halen, kun je daar op school bij begeleid worden. Naast de begeleiding door de mentor hebben we ook ondersteuningsuren (OST) voor alle kernvakken. Tijdens deze uren krijg je in kleine groepjes les in een vak dat je lastig vindt. Er is ook een OST voor plannen en organiseren. De OST uren vinden plaats in de ochtend voor je lessen of in de middag aansluitend aan je lessen.  

Samen houden we bij hoe het gaat. Als je even niet zo lekker in je vel zit of wat minder scoort, dan valt dat direct op. We bekijken dan samen met jou hoe dat komt. Maar we gaan vooral zorgen dat het beter gaat.

Door goed samen te werken, proberen de docenten als team het beste uit je te halen. Zelf ben je natuurlijk ook een onderdeel van dat systeem: het gaat immers om jou. Daarom kun je op Yuverta Montfoort voor een deel zelf je vorderingen bijhouden in een eigen overzicht (portfolio). In je portfolio verzamel je bewijzen van wat je hebt geleerd. Ook je docenten houden hier jouw resultaten bij, noteren je gedrag en eventuele handelingsplannen. Dit overzicht neem je door met je mentor, samen met alles wat je verder maar kwijt wilt. In het portfoliogesprek kijk je samen met je mentor naar je ontwikkeling op diverse competenties, zoals doorzettingsvermogen, zelfstandig werken, initiatief nemen en samenwerken. Je laat met bewijzen zien dat je hiermee op de goede weg bent.

We vinden het ook belangrijk dat je ouders en je mentor goed contact hebben. Alle ouders worden daarom vóór de herfstvakantie uitgenodigd om kennis te maken. Vervolgens  worden ze elke zes weken uitgenodigd om aanwezig te zijn bij het gesprek waarin jij met de mentor jouw vorderingen bespreekt.